Friday, July 20, 2012

Salam Ramadhan

Selamat menunaikan ibadah puasa di bulan yang penuh berkat ini. Bulan yang mengandungi satu malam yang lebih baik dari seribu malam iaitu Lailatul Qadar. Sama-samalah kita memakmurkan bulan Ramadhan ini dengan ibadah kepada Allah S.W.T. Moga-moga kita tergolong dalam golongan orang-orang mu’min, insya Allah.


kenapa berpuasa??


spt suma yg orang tahu sndrilah yg maksud puasa itu sndri telah menjawab persoalannya..maksud puasa adalah "menahan diri dari makan dan minum dan perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar sadiq hingga terbenam matahari"..kalu prasan la, badan kita ni lebih rajin dan cergas semasa berperut  kosong berbanding dengan perut yang kenyang. Sebab inilah kebanyakan agama mnentukn satu tempoh utk berpuasa , supaya badan kita lebih cergas , sihat dan utk memberi peluang kpd badan untuk membersihkan perut , usus dan darah..x gitu..hahaha..


ha!!!dah tau mksud dia..so jgnla buat perkara2 yg makruh ketika berpuasa..spt berkumur-kumur atau bersugi dn lain2 la..apalg perkara yg membatalkn puasa kn..huuhu..


ha jgn lupa niat puasa plak..waktu berniat ni lama tau..x tau la kalu x sempat nk niat jugak.."
Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka".





kalau x nak dalam arab pown boleh..jnji bersertakn dengan niat..kalu dalam BM bmksd "shaja aku berpuasa esok hari bg menunaikan fardhu bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah s.w.t".


dah ada niat puasa mst la ada niat berbuka kn..haha..nah amek ni..




mksdnya "Ya Allah, untukMu aku berpuasa, denganMu aku beriman, dengn rezkiMu aku berbuka, dgn rahmatMu wahai yg Maha Pengasih dan Penyayang". eh dah berbuka la..hehehe..


okay..utk bulan Ramadahn ni ada la beniaga skit2 mcm tahun2 seblom ni..jemput la datg..insyaAllah seda2 suma makann.,.kalu x..x SEBESAR ni la..haha..kn2..kalu ada yg nk jemput2 majlis berbuka puasa tu..bleh la buat hari2 mggu ok..weekdays x boleh sbb kena niaga la..huuhu..ok..papepon lg skali..slamat berpuasa~~




psst::x sabar nk bukak puasa di Seoul Garden bsama kawan2..

No comments:

Post a Comment